Культурні та творчі індустрії: українська модель

За результатами впровадження проекту з адаптації, дослідження та запровадження системи індикаторів ЮНЕСКО в Україні (Індикаторів впливу культури на соціально-економічний розвиток – CDIS), який реалізовувався Центром розвитку «Демократія через культуру» спільно з програмою ЄС та Східного партнерства «Культура і креативність» (2016-2017), встановлено, що в Україні внесок культурних індустрій до ВВП становить близько 4,04%. (Для обрахування використовувалася методика ЮНЕСКО та дані Державної служби статистики України, див. також http://demcult.org/indikatori-vplivu-kulturi-na-social/). Цей внесок є набагато меншим за внесок галузей сільського, лісового та рибного господарств (11,65%), але цілком порівнюваний із добувною промисловістю і розробленням кар’єрів (5,72%), фінансовою та страховою діяльністю (5,11%), будівництвом (2,67%)».

Групою депутатів Верховної Ради України (Єленським В.Є., Подоляк І.І., Бригинцем О.М., Княжицьким М.Л., Рибчинським Є.Ю., Мепарішвілі Х.Н.) ще в липні минулого року подано проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про культуру» (щодо визначення поняття «креативні індустрії»).

У Пояснювальні записці автори законопроекту пропонують пристати на такий підхід:

«Згідно з класифікацією ЮНКТАД до креативних індустрій відносяться:

− традиційна культура: творчі ремесла, декоративне-прикладне мистецтво, фестивалі;

− культурні пам’ятки: бібліотеки, археологічні пам’ятки, музеї, виставки;

− аудіовізуальні медіа: кінематограф, телебачення, радіомовлення;

− медіа: програмне забезпечення, відеоігри;

− дизайн: мода, графічний дизайн, промисловий дизайн, дизайн інтер’єру;

− креативні послуги: культурні і цифрові послуги, реклама;

− образотворче і сценічне мистецтва».

Цілковито підтримуючи ініціативу авторів законопроекту і наголошуючи на нагальній необхідності введення в нормативний обіг терміну, що сприяє розвитку сучасного культурного і креативного секторів, пропонуємо взяти до уваги існуючі моделі класифікацій креативних індустрій для формування українського підходу.

 

Вид КІ ЮНЕСКО Велика Британія Канада Австралія Данія Литва Тайвань Україна
Музика Х Х Х Х Х Х ?
Виконавське мистецтво Х Х Х Х Х Х ?
Образотворче мистецтво Х Х Х Х Х Х ?
Ремесла Х Х Х Х Х Х ?
Дизайн Х Х Х Х Х Х Х ?
Мода Х ?
Книговидання Х Х Х Х Х Х Х ?
ТВ і радіо Х Х Х Х Х Х ?
Кіно, відео Х Х Х Х Х Х Х ?
Реклама Х Х Х Х Х Х ?
Архітектура Х Х Х Х Х ?
Культурні об’єкти Х Х Х ?
Програмне забезпечення Х Х Х Х Х ?
Комп’ютерні та відеоігри Х Х ?
Творчий спосіб життя Х ?
Інше Х Х Х Х Х ?

Джерело: R.Strazdas, J.Černevičiūtė, Ž. Jančoras, R. Kregždaitė, V. Morkevičius. Macro, meso and micro factors for creative industry development: continuous improvements and system innovations. Vilnius, 2015

У статті використано твори Антоні Міро (Іспанія): BICI AERIA (1995) і VELOCIPEDE TURBO (1991)

У статті використано твори Антоні Міро (Іспанія): BICI AERIA (1995) і VELOCIPEDE TURBO (1991)

Ukrainian